Wat is content marketing?

Wat is content marketing?

We leven in een tijd waarin de consumenten een overschot aan informatie hebben. Ze worden overspoeld door meer dan 2.900 marketing uitingen per dag. Consumenten moeten hun aandacht hierover verdelen, hierdoor is het voor een marketeer steeds lastiger om de aandacht te trekken. Een belangrijke vraag is dus: ‘Hoe krijg ik de aandacht van mijn klant?’

Het antwoord hierop is content marketing. Content marketing kun je het beste omschrijven als het creëren van waardevolle, relevante content om publiek aan te trekken. Alleen content dat een commercieel doel heeft valt onder content marketing.

Wat is de beste content?

Content is er in verschillende vormen en maten, maar wat is nu de beste vorm van content? In principe is daar geen eenduidig antwoord op te geven, want elke vorm van content is nutteloos als het niet relevant is. Relevante content is gepersonaliseerde content dat de behoeftes, knelpunten, doelen en wensen van jouw klanten aanspreekt. Het is content dat veel weg heeft van een conversatie en een band creëert met jouw klant.

De vijf do’s van relevante content:

  • Ben persoonlijk: richt je in je content op de individu. Wat speelt er in zijn/haar wereld? Tegen wat voor problemen loopt jouw klant aan. Maak je content zo persoonlijk mogelijk en probeer in de schoenen te staan van de lezer.
  • Richt je content op een bepaalde plek in de buyers journey: dit wordt vaak over het hoofd gezien. Een lezer gedraagt zich anders op elke plek in een buyers journey. Als je op een eerste date gaat vraag je diegene niet meteen ter huwelijk. Eerst moet je vertrouwen kweken en een band creëren. Zo werkt het ook bij content marketing: een lezer die in de awareness fase zit, zit niet te wachten op een verkooppraatje maar is op zoek naar informatie. Begeleidt de lezer door het proces voordat je tot een sale overgaat, oftewel: “Show your prospects a little love before you expect them to commit to you for life.”
  • Ben overal: je klanten zijn op verschillende plekken te vinden. Probeer daarom niet te focussen op één bepaald medium. Tuurlijk, jongeren zijn te vinden op Snapchat en vrouwen op Pinterest. Dus als dat jouw doelgroep is heb je daar de grootste kans van slagen. Maar als je je alleen focused op één plek zie je misschien wel een andere doelgroep over het hoofd. Verder wil de consument op verschillende manieren in contact komen met een bedrijf, niet alleen via foto’s op Instagram en niet alleen via tweets op Twitter, maar cross mediaal.

De sleutel tot relevante content is kennis over je klant. Het maken van buyer personas en buyer journeys helpen bij het in kaart brengen van de klant.

Buyer personas helpen om:

  • te beslissen wat voor soort content je moet creëren
  • onderwerpen te kiezen die spelen bij jouw klanten
  • de juiste tone of voice te bepalen
Geen reactie's

Geef een reactie