Marketingmix: De 4 P’s

Marketingmix 4p Marketing

Een marketingstrategie wordt vaak ingevuld door middel van de marketingmix. De marketingmix bestaat uit vier factoren (Product, Prijs, Promotie en Plaats) en wordt vaak aangeduid als de 4 P’s. Het gebruiken van de 4 P’s zorgt ervoor dat de positionering concreet wordt ingevuld en is de basis van marketing. Als de 4 p’s zijn ingevuld is gelijk duidelijk wat het product is, voor welke prijs het zal worden verkocht, hoe het onder de aandacht gebracht gaat worden en waar het verkocht zal worden.

4p's prijs promotie product plaats

1. Product

Het product is het belangrijkste marketing instrument van de organisatie. Het product bepaald hoe de behoeften van de afnemers worden voorzien. Daarnaast wordt een groot gedeelte van het onderscheidend vermogen bepaald bij het invullen van deze P.

Een product bestaat uit meerdere productniveaus. Elk niveau voegt een bepaalde waarde toe voor de klant.

De drie productniveaus zijn:

  1. Het kernproduct (core benefit): het kernproduct is de basis-functie of de voordelen die het product biedt. Het kernproduct van een jas bijvoorbeeld is dat die jas je warm houdt. Bij een kernproduct gaat het vooral om de niet-tastbare voordelen van het product. Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld een glas die ervoor zorgt dat je kan drinken, of een pen die ervoor zorgt dat je kan schrijven. Hier stel je de vraag: wat koopt de klant?
  2. Tastbaar product: bij een tastbaar product gaat het om de eigenschappen van het product. Denk hierbij aan de kwaliteit, vormgeving, merknaam of andere eigenschappen van het product. Bij een jas moet je dan denken aan de kwaliteit van het stof, de kleur van de jas of de waterdichtheid. Maar ook het merk: een Nike jas zal in de ogen van de klant meer waard zijn dan een jas van een onbekend merk, omdat de klant een goed gevoel krijgt van het merk Nike.
  3. Uitgebreid product (aanvullend product): bij het uitgebreid product gaat het over de niet-tastbare voordelen die het product meerwaarde geven. Dit zijn vooral extra’s die het product in de ogen van de koper aantrekkelijker maken. Denk aan service, garantie of leveringsvoorwaarden. Een voorbeeld is bijvoorbeeld de meerwaarde van thuisbezorgd binnen 24 uur of 5 jaar garantie.
3 product niveaus 4 p's

2. Prijs

De prijs zegt ontzettend veel over het product. Een hoge prijs wordt vaak geassocieerd met een hoge kwaliteit en een lage prijs betekent vaak mindere kwaliteit. Het is dus van belang dat je de prijs aansluit op het product. Er zijn verschillende manieren om tot een prijs te komen.

Kosten gebaseerde prijsstelling (cost based pricing)

Hier wordt de prijs bepaald door de kosten (productiekosten, transportkosten, etc.) van het product. De uiteindelijke prijs zullen de kosten zijn + het winstpercentage. Deze manier van prijsstellen is het meest populair, omdat deze eenvoudig is en je bent er als bedrijf van verzekerd dat elk verkocht product winst oplevert. Echter, heeft deze manier van prijsstellen ook nadelen. Zo wordt er geen rekening gehouden met de afnemers of de markt. Deze manier is dus geen optimale methode van prijsstellen. Wel kan deze manier gebruikt worden als basis, waarna de prijs aangepast kan worden naar de markt of de afnemers.

Concurrentie gebaseerde prijsstelling (competitor based pricing)

Bij concurrentie gebaseerde prijsstelling worden de prijzen van concurrenten als referentiepunt gebruikt. Wil je het product positioneren als goedkope keuze, dan probeer je goedkoper te zijn dan je concurrenten. Wil je juist exclusiviteit uitstralen, dan hanteer je een hogere prijs dan je concurrenten. Bij deze manier van prijsbepalen loop je het risico dat je in een prijsoorlog verzeild raakt en de kosten uit het oog verliest.

Waarde gebaseerde prijsstelling (value based pricing)

Deze methode richt zich het meest op de afnemers. Bij het bepalen van een prijs word er rekening gehouden met wat de klant wil. “Wat is de klant bereid om te betalen?”, “wat is de waarde voor de klant?” zijn vragen die hierbij aan bod komen. De afbeelding hieronder laat het goed zien, er zijn verschillende voordelen van een product:

  1. de productvoordelen (functies)
  2. de merkvoordelen (imago)
  3. de relationele voordelen (service)

Deze voordelen hebben voor de klant een bepaalde waarde, een klantwaarde. Een waarde gebaseerde prijsstelling (value based pricing) kijkt goed naar deze klantwaarde en past de prijs daarop aan.

value pricing prijs strategie

Prijstactieken

    Naast de vaste prijs zijn er ook prijstactieken voor op de korte termijn:

  1. Introductieprijs: hierbij is het product of de dienst in de eerste periode van marktintroductie in prijs verlaagd of zelfs gratis. Het doel hiervan is om niet-gebruikers of gebruikers van concurrerende producten over te halen om jouw te producten te kopen. Na een periode wordt weer de normale prijs gevraagd. Deze methode wordt vaak gebruikt door merken die nieuw op de markt zijn en snel marktaandeel willen winnen.
  2. Proefperiodeprijs (trail pricing): deze methode is vrijwel hetzelfde als de introductieprijs methode, alleen hier kan het ook gaan om een bedrijf dat al actief is op de markt. Een proefperiode prijs tactiek zie je vooral terug in abbonementsdiensten of software. Denk hier bijvoorbeeld aan e-mailmarketingsoftware waar de eerste maand gratis is of een abbonementsdienst waarbij je de eerste drie maanden de helft van de kosten betaald. Door het verlagen van de prijs wordt de drempel om het product te kopen lager, hierdoor zullen consumenten eerder geneigd zijn om het product ‘eens te proberen’. Het doel is dat de consumenten na de proefperiode een vaste klant worden.
  3. Continuïteitprijs: dit houdt in dat huidige klanten worden bevorderd om te blijven kopen door middel van een prijsverlaging. Deze methode wordt vooral gebruikt bij herhalingsaankopen. Als een bedrijf merkt dat een bepaalde klant minder regelmatig koopt, kan het bedrijf een aanbieding sturen waarbij de producten tijdelijk de helft van de prijs zijn. Denk hierbij aan bijvoorbeeld scheermesjes of thuisbezorg maaltijden.

Het effect van context op prijs

De prijs van een product wordt altijd beoordeeld op basis van de context. Dat wil zeggen dat de prijs van een product wordt vergeleken met factoren in de omgeving. Dit kunnen bijvoorbeeld gelijkwaardige producten (concurrenten) zijn, maar ook de omgeving zelf speelt een belangrijke rol. Een pak kaas van 3 euro wordt als duur beschouwd als je het vergelijkt met andere kazen van 1 of 2 euro in een supermarkt. Dezelfde kaas lijkt goedkoop als je het vergelijkt met andere kazen van 4 of 5 euro in een delicatesse winkel.

Daarnaast heeft het budget van een klant invloed op de beoordeling van de prijs. Als een klant totaal 10 euro te besteden heeft aan boodschappen, wordt de 3 euro kaas als duur gezien. Dezelfde kaas lijkt goedkoper wanneer het budget bijvoorbeeld 30 euro is.

3. Promotie

De P van promotie gaat over de manier waarop je communiceert met de klant. Doe je dit door middel van tv-commercials, billboards of social media? Promotie zorgt niet alleen voor naamsbekendheid, maar ook het merkimago word grotendeels door middel van promotie bepaald.

4. Plaats

Plaats wil zeggen de plek waar je product verkocht zal worden. Doe je dit alleen online? Wordt het product in speciaalzaken verkocht of ook in supermarkten? Hier moet je opnieuw rekening houden met de andere P’s. Als het product bijvoorbeeld zeer luxe horloges zijn, is het niet slim om deze horloges in elke winkel te verkopen. Het beste is om zeer luxe horloges alleen te verkopen in exclusieve winkels die passen bij het merk.

Bij het invullen van de 4 P’s is het van belang om altijd rekening te houden met de doelgroep. Daarnaast is het van belang dat de 4 P’s op elkaar aansluiten om een duidelijk imago te creëren rondom het product.

Verder zijn er ook verschillende online marketingkanalen die je kunt toepassen. Op online marketingkanalen lees je meer over de verschillende online kanalen.

marketing boek

Boektip: Grondslagen van de Marketing

Veel theorie is online te vinden, maar toch leer je het meeste van het lezen van marketingboeken. Alle basiskennis over marketing heb ik uit het boek “Grondslagen van de Marketing”. Onmisbaar voor elke student of professional die de basis van marketing onder de knie wilt hebben.

Beoordeling
Datum
Artikel
De 4 P's
Beoordeling
51star1star1star1star1star
Geen reactie's

Geef een reactie