Marktanalyse: Marktgroei & Marktaandeel

Marktgroei berekenen

Marktgroei wil zeggen hoeveel de markt waar het product zich in bevind is gegroeid in de afgelopen jaren. Maar marktgroei is absoluut geen kolommetje dat je even invult. Hier kan ontzettend veel onderzoek aan vooraf gaan.

Dus, hoe bereken je marktgroei?
– cijfers opvragen van brancheverenigingen
– Rabobank marktrapporten
– KvK cijfers
– Marktonderzoek (kost erg veel tijd en geld)
– Schatting
– cijfers van soortgelijke branches
– etc.

Vaak zal dit toch neerkomen op een (gegronde) schatting.

Marktaandeel berekenen

Het marktaandeel geeft aan hoeveel procent van het totale omzet of afzet afkomstig is van jouw omzet. Je berekent dus jouw aandeel in de markt. Door het marktaandeel te berekenen kun je goed achterhalen wat de huidige positie is van een product/merk in de markt.

Het marktaandeel wordt berekent door de omzet van een product(groep) of merk te delen door de totale omzet in de markt.