Merkenstrategie

merkstrategie marketing

Veel grote ondernemingen brengen door de jaren heen verschillende merken en producten op de markt. Vaak zijn deze producten op dezelfde doelgroep gericht, maar soms wil de onderneming een compleet nieuwe doelgroep bereiken. Hiervoor bestaan verschillende merkstrategieën. Unilever heeft bijvoorbeeld bijna voor elk product een andere merknaam (Becel voor boter en Page voor WC-papier) terwijl Samsung haar moedermerknaam voor elk product gebruikt (Samsung Koelkast en Samsung smartphone). Hoe komen deze strategieen tot stand en wat zijn de voor- en nadelen van elke strategie?

Welke merkstrategieën zijn er?

  • Paraplumerk (House of brand)
  • Éénmerkhuizen (Branded house of mono-branding)
  • Sub-branding
  • Endorsed branding
  • Hybrid

Wat is een paraplumerk?

Een paraplumerk of een familiemerk is een merk dat verschillende producten onder dezelfde productnaam uitbrengt. Deze producten kunnen in dezelfde of in totaal verschillende productcategorieën aanwezig zijn.

paraplumerk familiemerk

Voordelen paraplumerk:

Een paraplumerkenstrategie is de meest kostenefficiënte strategie, omdat het investeren in één merk veel goedkoper is dan meerdere merken vermarkten. Als Calvé een nieuwe soort boter op de markt wilt brengen kan dat onder dezelfde merknaam en Calvé hoeft geen tijd en geld te investeren in een nieuw merk.

Ook vergemakkelijkt een familiemerk de introductie van een nieuw product, omdat dit product meeprofiteert van de reputatie van het moedermerk. Verder profiteert het nieuwe product ook van de promotie van het merk daarboven. Alle reclamecampagnes, sportsponsoring en ander marketingactiviteiten zullen effect hebben op alle producten die dezelfde merknaam hebben.

Nadelen paraplumerk:

Een nadeel van een paraplumerkenstrategie is dat een schadelijk bericht over één product gelijk een negatief effect heeft op de andere producten met dezelfde merknaam. Als bijvoorbeeld blijkt dat er een glasscherf in een pot Calvé pindakaas is gevonden, zal dat ook effect hebben op de mayonaise die Calvé verkoopt.

Een ander nadeel van een paraplumerk is dat een paraplumerk niet flexibel is. Als Calvé besluit om bijvoorbeeld schoenen op de markt uit te brengen onder de naam Calvé zal dat niet geloofwaardig zijn. Consumenten kennen Calvé van hun etenswaren en zullen de link met kleding niet snappen.

Voorbeeld van een paraplumerk:

Een voorbeeld van een paraplumerk is bijvoorbeeld Calvé. Calvé verkoopt pindakaas en snacksauzen onder dezelfde naam. Als consumenten positieve ervaringen hebben met Calvé’s pindakaas, zullen ze eerder geneigd zijn om ook Calvé snacksauzen te kopen. Andere voorbeelden van merken die deze merkstrategie toepassen zijn: Phillips, LG, Samsung.

paraplu merkstrategie

Wat is een individuele (of house of brands) merkenstrategie?

Bij een individuele merknaamstrategie krijgt elke productcategorie van een bedrijf een eigen merknaam. Dit is meestal voor grotere bedrijven weggelegd die geld kunnen investeren om meerdere merken op de markt te brengen.

individuele merkstrategie

Voordeel individuele-merkenstrategie
Het voordeel hiervan is dat het bedrijf hierdoor goed merken kan positioneren specifiek gericht op de doelgroep. Mannen zullen bijvoorbeeld minder snel stoere Gillette scheermesjes kopen als ze wisten dat hetzelfde bedrijf Airwick luchtverfrissers verkocht.

Nadeel van een individuele-merkenstrategie
Het nadeel van individuele merken zijn de kosten. Een merk bedenken, ontwerpen en promoten kost namelijk ontzettend veel tijd en geld. Deze strategie is daarom meestal weggelegd voor bedrijven die meer geld te investeren hebben.

Een ander nadeel is dat de individuele merken niet van elkaars naamsbekendheid kunnen profiteren. De sauzen van Calvé profiteren namelijk van de naamsbekendheid van Calvé pindakaas. Merken die los van elkaars staan hebben dit niet.

Voorbeelden van individuele merken:

Goede voorbeelden van individuele merken zijn Procter & Gamble, Johnson & Johnson en Unilever. Procter & Gamble verkoopt namelijk shampoo onder de naam Head & Shoulders, scheermesjes als Gillette, luchtverfrissers onder de naam Febreze, tandpasta als Oral-B en chips onder de naam Pringles.

Geen reactie's

Geef een reactie