Ansoff Matrix

Ansoff Matrix

Ook bekend als: Ansoff’s groei strategieën, Product/Markt uitbreiding matrix

Om als onderneming te blijven groeien is het noodzakelijk dat je niet stil blijft zitten en de mogelijkheden voorbij laat schieten. Een succesvol bedrijf is altijd opzoek naar nieuwe manieren om de winst te verhogen en nieuwe klanten te werven. Maar welke mogelijkheid is het beste geschikt voor je bedrijf?

Om deze vraag te beantwoorden kun je gebruik maken van de Ansoff matrix voor groei strategieën.

Hoe ziet de Ansoff matrix voor groeistrategieën eruit?

De matrix van Ansoff gaat uit van 4 groei strategieën voor een product of dienst gebaseerd op 2 assen. Deze twee assen zijn bestaand product & nieuw product en bestaand markt & nieuwe markt. Je kijkt dus welke strategieën mogelijk zijn met een bepaalde combinatie van de assen. De kleuren in de matrix geven aan hoe risicovol de strategie is. ANSOFF matrix uitleg voorbeeld marketing modellen

Markt penetratie: groeien met bestaande producten in een bestaande markt.

Hier concentreer je je op het verhogen van je afzet van je huidige producten in je huidige markt (marktaandeel verhogen). Dit kan door de prijs te verlagen, investeren in je commercieel (sales) team, marketing budget vergroten etc. Dit is de minst risicovolle optie aangezien je weet hoe het product ontvangen word en je bent al bekend met de markt.

Voorbeeld: 10% korting, 2de gratis, extra sales manager, meer reclames op tv

Markt ontwikkeling: nieuwe markten voor bestaande producten vinden.

Je focust op je huidige producten in andere markten te verkopen. Dit word gedaan door te verkopen van bestaande producten aan: andere klant segmenten, andere landen of in een ander soort winkels te verkopen. Bijvoorbeeld naast offline ook online verkopen.

Voorbeeld: Bestaand product: Apple iTunes → Nieuwe markt: Windows gebruikers


Product ontwikkeling: nieuwe producten aanbieden voor de bestaande markt.

Naast een bestaand product ga je een nieuw product aanbieden op dezelfde markt. Dit zijn meestal productinnovaties of productvariaties. Denk aan naast ketchup ook mayonaise verkopen.

Voorbeeld: Nieuw product: iPad Mini → bestaande markt: Tablet markt

Diversificatie: nieuwe producten in nieuwe markten.

Een nieuw product ontwikkelen die verkocht word in een markt waar je nog niet aanwezig in bent. Dit is een risicovolle strategie omdat je de markt niet kent en het een compleet nieuw product is. Echter, deze strategie geeft je een flinke voorsprong op de concurrentie, vooral wanneer het een compleet nieuwe markt is (bijvoorbeeld Apple die de eerste was die een tablet uitbracht)

Voorbeeld: Nieuw product: Apple Watch & Nieuwe markt: Horloge markt

Ansoff 9-box matrix

Voor een meer uitgebreide analyse kan het 9-box matrix gebruikt worden. Zoals de naam al zegt bestaat deze matrix uit negen vakken i.p.v. vier vakken. De extra vakken geven aan of het gaat om een productaanpassing of een nieuw product (bijvoorbeeld een andere verpakkingsgrootte i.p.v. een nieuw product) en of het gaat om een nieuwe markt of een markt uitbreiding (bijvoorbeeld een winkel in een andere stad i.p.v. een online winkel)

Dit model is bruikbaar om aan te geven of hoe groot de verandering is in bedrijfsvoering.

Verder geeft het model ook strategieën aan die niet een volledige diversificatie zijn. Dit zijn geen aantrekkelijke opties aangezien je hier twee dingen probeert te doen zonder het voordeel van diversificatie te hebben.

Beoordeling
Datum
Artikel
Ansoff's matrix
Beoordeling
51star1star1star1star1star
Geen reactie's

Geef een reactie