De waardestrategieën van Treacy & Wiersema

Treacy Wiersema header

Er zijn twee verschillende strategietypologieën: Porter’s generieke strategieën en Treacy & Wiersema. Op deze pagina wordt de tweede besproken.

Volgens Treacy en Wiersema zijn er drie waarden waar een bedrijf zich kan onderscheiden van de concurrentie.

  1. Operational excellence
  2. Product leadership
  3. Customer intimacy

Volgens Treacy en Wiersema moet je als bedrijf kiezen voor een bepaalde waarde om in uit te blinken. Daarnaast is het van belang om van elke waarde een minimum hebben (de grens). Welke waarde je ook kiest om in te excelleren, de overige waarden mag je niet uit het oog verliezen. Een fantastisch product verkoopt namelijk niet als de klant er niet op zit te wachten en verder levert het weinig op als de kosten te hoog zijn.

Een bedrijf kan zich dus focussen op product leadership, maar daarnaast moet het ook letten op het productieproces en haar klanten.

Treacy en Wiersema - Customer intimacy - Operational excellence - product leadership

1. Treacy & Wiersema: Operational excellence – proces focus

Lage productiekosten door focus op operationele processen. Het gehele proces van inkoop tot aflevering is geoptimaliseerd om de kosten te verminderen. Dat wil zeggen: efficiënte productie, voorraadlevel altijd op pijl, snelle bezorging, etc. Een bedrijf met deze strategische focus investeert veel in logistiek (supply chain management). Door lage kosten kan ervoor gekozen worden om de prijs laag te houden of een hoge marge te hanteren.treacy en wiersema - operational exellence

Keywaarden: proces, efficiëntie, lage kosten, volume, optimalisatie, focus op logistiek,

Voorbeeld: McDonalds, Toyota, IKEA

We werken hard om onze klanten kwaliteit te bieden tegen betaalbare prijzen, door de hele waardeketen optimaal te organiseren, langetermijnrelaties op te bouwen met onze leveranciers, te investeren in een vergaande automatisering van de productie en grote volumes te produceren. – IKEA


2.Treacy & Wiersema: Product leadership – product focus

De kwaliteit van het product heeft de hoogste prioriteit. Kwaliteit van een product gaat vaak samen met de nieuwste technologische snufjes of trends, daarom word veel aandacht aan innovatie en research & development besteed. Vaak word het product of merk ondersteund door een hoog marketing budget.treacy en wiersema product leadership

Keywaarden: Product, innovatie, kwaliteit, focus op marketing

Voorbeeld: Apple, BMW, Etihad, Mercedes

Apple requires each of its suppliers to meet the highest standards for all goods and services. Our requirements include a commitment to rigorous quality assurance. In addition, suppliers must be committed, as we are, to ensuring the highest standards of social responsibility. – Apple


3.Treacy & Wiersema: Customer intimacy – klant focus

Bij customer intimacy legt het bedrijf de focus op de wensen van een klant. Een bedrijf met een customer intimacy focus heeft nooit een gestandaardiseerd productaanbod. Een goede relatie met de klant staat hierin centraal, het bedrijf moet namelijk precies weten wat de klant wilt en daarop inspelen. Vaak zijn het lokale bedrijven die deze strategie hanteren, denk hierbij aan je kapper waar je al jaren komt. De kapper weet precies hoe je het wilt hebben. Ook Coolblue zou je als voorbeeld kunnen noemen. Met reviews, persoonlijk advies en een klantenservictreacy en wiersema customer intimacye die altijd klaar staat focust Coolblue zich op het bieden van service aan haar klanten.

Keywaarden: klanten, klantcontact, flexibiliteit, productaanbod, maatwerk, focus op klant

Voorbeeld: vooral lokale ondernemingen, je kapper, Coolblue

Customer intimacy - Coolblue

Customer intimacy strategie bij Coolblue

 

Wat is het verschil tussen Treacy & Wiersema en Porter?

        Treacy & Wiersema
Om als bedrijf succes te hebben moet je uitblinken in één van de waarden, maar de andere waarden ook voldoende aandacht geven.
 Porter
Om als bedrijf succes te hebben moet je een duidelijke keuze maken tussen een lage kostenstrategie of differentiatie.      
Operational excellence
Lage productiekosten, maar daarnaast ook gemak voor de klant
Kostenleiderschap
Lage productiekosten
Customer intimacy
Goede relatie met klant en mogelijkheid om product aan te passen naar klantwens (customization).
Product leadership
De beste en meest innovatieve producten
Differentiatie
Unieke producten
Beoordeling
Datum
Artikel
Treacy & Wiersema
Beoordeling
51star1star1star1star1star
2 Reactie's
  • Do
    Geplaatst op 15:46h, 21 maart Beantwoorden

    Beste Nick Spapens,

    Wat is de reden dat juist deze twee modellen vaak tegenover elkaar worden gezet ?
    Heeft dit te maken met het feit dat beide modellen in het beginsel dezelfde filosofie kennen? ( stuck in the middle positie ontwijken)

    Ik ben namelijk in kader van mijn onderzoek van plan om beide modellen op relevantie te beoordelen en op basis van de beoordeling een te gebruiken, maar ik kan los van het feit dat beide een soortgelijke filosofie kennen niet veel overeenkomsten vinden.

    Hopelijk kunt u mijn vraag beantwoorden.

    Met vriendelijke groet,

    Do

  • NickSpapens
    Geplaatst op 10:32h, 05 april Beantwoorden

    Beste Do,

    Beiden maken inderdaad gebruik van dezelfde filosofieën. Verder zijn er vergelijkingen te vinden tussen operational excellence en kostenleiderschap. Beide strategieën focussen op het verlagen van kosten van het productieproces. De strategieën product leadership en differentiatie hebben ook overeenkomsten. Treacy en Wiersema’s product leadership gaat over het bieden van innovatieve producten van goede kwaliteit. Porter’s differentiatie strategie gaat meer over het bieden van unieke producten, maar innovatieve producten zijn vaak differentiërend.

    De strategieën hebben overeenkomsten, maar het is vooral belangrijk om de verschillen te zien. Het verschil zit vooral in dat Treacy en Wiersema focust op klantwaarde en Porter’s generieke strategieën op economische waarde. Daarom gaat mijn voorkeur ook naar Treacy en Wiersema. Klant namelijk koning.

    Ik hoop dat ik je vraag heb kunnen beantwoorden. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.

    Met vriendelijke groet,

    – Nick Spapens

Geef een reactie