skip to Main Content
treacy en wiersema

Er zijn twee verschillende strategietypologieën: Porter’s generieke strategieën en Treacy & Wiersema. Op deze pagina wordt de tweede besproken.

Volgens Treacy en Wiersema zijn er drie waarden waar een bedrijf zich kan onderscheiden van de concurrentie.

  1. Operational excellence
  2. Product leadership
  3. Customer intimacy

Volgens Treacy en Wiersema moet je als bedrijf kiezen voor een bepaalde waarde om in uit te blinken. Daarnaast is het van belang om van elke waarde een minimum hebben (de grens). Welke waarde je ook kiest om in te excelleren, de overige waarden mag je niet uit het oog verliezen. Een fantastisch product verkoopt namelijk niet als de klant er niet op zit te wachten en verder levert het weinig op als de kosten te hoog zijn.

Een bedrijf kan zich dus focussen op product leadership, maar daarnaast moet het ook letten op het productieproces en haar klanten.

treacy en Wiersema strategie

1. Treacy & Wiersema: Operational excellence – proces focus

Lage productiekosten door focus op operationele processen. Het gehele proces van inkoop tot aflevering is geoptimaliseerd om de kosten te verminderen. Dat wil zeggen: efficiënte productie, voorraadlevel altijd op pijl, snelle bezorging, etc. Een bedrijf met deze strategische focus investeert veel in logistiek (supply chain management). Door lage kosten kan ervoor gekozen worden om de prijs laag te houden of een hoge marge te hanteren.

Keywaarden: proces, efficiëntie, lage kosten, volume, optimalisatie, focus op logistiek,

Voorbeeld: McDonalds, Toyota, IKEA

We werken hard om onze klanten kwaliteit te bieden tegen betaalbare prijzen, door de hele waardeketen optimaal te organiseren, langetermijnrelaties op te bouwen met onze leveranciers, te investeren in een vergaande automatisering van de productie en grote volumes te produceren. – IKEA

2.Treacy & Wiersema: Product leadership – product focus

De kwaliteit van het product heeft de hoogste prioriteit. Kwaliteit van een product gaat vaak samen met de nieuwste technologische snufjes of trends, daarom word veel aandacht aan innovatie en research & development besteed. Vaak word het product of merk ondersteund door een hoog marketing budget.

Keywaarden: Product, innovatie, kwaliteit, focus op marketing

Voorbeeld: Apple, BMW, Etihad, Mercedes

Apple requires each of its suppliers to meet the highest standards for all goods and services. Our requirements include a commitment to rigorous quality assurance. In addition, suppliers must be committed, as we are, to ensuring the highest standards of social responsibility. – Apple

3.Treacy & Wiersema: Customer intimacy – klant focus

Bij customer intimacy legt het bedrijf de focus op de wensen van een klant. Een bedrijf met een customer intimacy focus heeft nooit een gestandaardiseerd productaanbod. Een goede relatie met de klant staat hierin centraal, het bedrijf moet namelijk precies weten wat de klant wilt en daarop inspelen. Vaak zijn het lokale bedrijven die deze strategie hanteren, denk hierbij aan je kapper waar je al jaren komt. De kapper weet precies hoe je het wilt hebben. Ook Coolblue zou je als voorbeeld kunnen noemen. Met reviews, persoonlijk advies en een klantenservice die altijd klaar staat focust Coolblue zich op het bieden van service aan haar klanten.

Keywaarden: klanten, klantcontact, flexibiliteit, productaanbod, maatwerk, focus op klant

Voorbeeld: vooral lokale ondernemingen, je kapper, Coolblue

Wat is het verschil tussen Treacy & Wiersema en Porter?

        Treacy & Wiersema

Om als bedrijf succes te hebben moet je uitblinken in één van de waarden, maar de andere waarden ook voldoende aandacht geven.

Porter

Om als bedrijf succes te hebben moet je een duidelijke keuze maken tussen een lage kostenstrategie of differentiatie.      

Operational excellence

Lage productiekosten, maar daarnaast ook gemak voor de klant

Kostenleiderschap

Lage productiekosten

Customer intimacy

Goede relatie met klant en mogelijkheid om product aan te passen naar klantwens (customization).

Product leadership

De beste en meest innovatieve producten

Differentiatie

Unieke producten

Back To Top