Vertrouwen creëren: 10 best practices

conversie marketing

Vertrouwen creëren: 10 best practices

Uit onderzoek blijkt dat voor online consumenten vertrouwen één van de belangrijkste aspecten is die een online aankoop kan bevorderen. Als een consument een website niet vertrouwd zal die consument niet snel overgaan tot aanschaf van een product of dienst. Maar hoe creëer je vertrouwen op je site?

Lees hier de 10 best practices van het creëren van vertrouwen:

1. Publiceer duidelijke (prijs)informatie: Indien belangrijke informatie pas laat wordt vermeld, bevorder dit de kans op afhaken.

2. Zorg ervoor dat de informatie klopt: niets is zo frustrerend als er achter komen dat je uiteindelijke tóch duurder uit bent dan wat was afgesproken of dat de winkel toch gesloten blijkt te zijn terwijl dat niet stond aangegeven op de site.

3. Gebruik een groot en duidelijk lettertype: niemand zit te wachten op sierlijke letters als hij of zij informatie opzoekt. Een online consument wilt zo snel mogelijk informatie opnemen en tot aankoop overgaan. Belemmer dit proces niet met onduidelijke of kleine letters.

4. Gebruik keurmerken: keurmerken of andere externe bronnen laten zien dat de website vertrouwd wordt door grote organisaties.

5. Laat klantbeoordelingen zien: een klant vertrouwd altijd mede consumenten beter dan een bedrijf of organisatie. Goede klantbeoordelingen bewijst dat een bedrijf al meerdere klanten goed heeft geholpen.

6. Behaal een hoge ranking in Google: een hoge ranking wordt vaak gezien als een aanbeveling van Google. Vaak wordt dan gedacht dat als Google een site goed waardeert dat die site te vertrouwen is.

7. Laat duidelijk contactgegevens zien: Dit geeft een gevoel van de mogelijkheid van toenadering, mocht er iets fout gaan. Een chat functie werkt ook altijd goed om vertrouwen te creëren. De chatfunctie maakt de communicatie namelijk laagdrempelig.

8. Gebruik een lokaal telefoonnummer: bij een 0900 nummer krijgen mensen een minder goed gevoel dan een telefoonnummer met een kengetal uit de regio waar ze afkomstig zijn.

9. Maak het overzichtelijk: een consument wil graag zo veel mogelijk geholpen worden in het aankoopproces. Zorg er dus voor dat een consument zich nooit hoeft af te vragen waar hij of zij zich bevindt op de website. Laat de stappen die online genomen zijn zien door middel van bijvoorbeeld een kruimelpad. Als de klant op je site een aantal stappen moet doorlopen, zorg er dan voor dat deze stappen duidelijk te zien zijn. Laat de klant zien wat hij of zij heeft gedaan en wat hij of zij nog kan verwachten.

10. Wees een bekend merknaam: dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Als je pas net met een onderneming begonnen bent is het lastig om al een vertrouwd merk te hebben. Probeer daarom op zoveel mogelijk plekken je merk terug te laten komen. Als een consument je merk al eerder op bijvoorbeeld Facebook heeft gezien wekt dat vertrouwen op.

Bonus tip: maak je website zo persoonlijk mogelijk door bijvoorbeeld foto’s van je werknemers te laten zien. Ook marketing is mensenwerk. En mensen vertrouwen nou eenmaal eerder andere personen dan grote organisaties. Stap dus achter het zakelijke logo vandaan en laat jezelf als persoon zien.

1Reactie
  • Freek Koopmans
    Geplaatst op 18:16h, 18 september Beantwoorden

    Beste,

    Ik zie geen contactgegevens staan op je website. Ik heb een vraagje; verkoop je toevallig de website?

    Hoor het graag.

    Groet,

    Freek

Geef een reactie